Interval: Elke 7 jaar of 100.000km
Tijd: 30 minuten
Nodig:
5mm inbus voor de bougie afdekkap
10mm dop met ratel voor de boutjes van de bobine’ s
bougiesleutel 16mm
momentsleutel 25nm
4 bougie NGK PFR7G-11S Laser Platinum (Aanbieding, van 132,- voor 75,-)
De GAP (speling bougiepunt – hoedje hoort nieuw 1,0-1,1mm te zijn (vervangen bij 1,3mm)
Waarschuwing:
Zorg ervoor dat je de -11S bougie krijgt, en niet de -11. Honda heeft een terugroep actie gehad op de bougies van de MY99-MY03. Helaas zijn nog steeds het oude type bougie in omloop! (-11). Deze kan afbreken met dure motorschade ten gevolg.
Handleiding:
Zorg dat je motor koud is, voordat je begint. Onder de 37 graden.
Verwijder de 4 inbus bouten, welke je bougie cover vasthouden.
Verwijder de bougie cover, vervolgens zie je de bobine’ s.
Verwijder 4x10mm bouten van de bobine’s.
Vervolgens kun je de stekker van de bobine’ s losmaken.
Nu kun je de 4 bobine’ s en de bougies verwijderen.
Draai de nieuwe bougies met de hand aan.
Als je ze alle 4 vervangen hebt kun je ze op het juiste moment zetten: 25NM
De oude bougies horen bij een s2000 wit tot licht bruin te zijn. Monteer alles weer terug in de omgekeerde volgorde.
Betekenis kleuren van bougies:
Wit – te arm brandstof mengsel en te heet
Licht bruin – perfect
Donker bruin – te rijk brandstof mengsel
Droog Zwart – veel te rijk brandstof mengsel
Nat zwart – olie lekkage (bougie seal kleppendeksel of zuigerveren aan vervanging toe)