Interval: Elke 7 jaar of 100.000km
Tijd: 30 minuten
Nodig:
5mm inbus voor de bougie afdekkap
10mm dop met ratel voor de ontsteking bouten
bougiesleutel
momentsleutel
4 bougie NGK PFR7G-11S Laser Platinum of Denso PK22PR-L11S
De GAP (speling bougiepunt – hoedje hoort nieuw 1,0-1,1mm te zijn (vervangen bij 1,3mm)
De OEM bougie is een NGK PFR7G-11S, en kost 28 euro per stuk, je krijgt hem dan in een Honda doosje.
De zelfde bougies in een NGK doosje kan de helft schelen! Ebay (Circa 55,- Euro voor 4 stuks)
Waarschuwing:
Zorg ervoor dat je de -11S bougie krijgt, en niet de -11. Honda heeft een terugroep actie gehad op de bougies van de MY99-MY03. Helaas zijn nog steeds het oude type bougie in omloop (-11). Deze kan afbreken met grote motorschade ten gevolg.
Handleiding:
Zorg dat je motor koud is, voordat je hieraan begint!
Verwijder de 4 inbus bouten, welke je bougiekap vasthouden. Ze kunnen wat vast zitten.
Verwijder de bougiekap, vervolgens zie je de bougie coils.
Verwijder de 4 stuks 10mm bouten welke de coils vasthouden.
Vervolgens kun je de coils iets optillen. Maak de stekker los.
Nu kun je de 4 coils optillen en verwijderen, verwijder de bougies met een bougiesleutel of ratelset
Verwijder elke bougies. en vervang ze direct door de een nieuwe bougies. Draai deze met de hand voorzichtig aan.
Als je ze alle 4 vervangen hebt kun je ze torquen en op moment zetten: 25NM
De oude bougies horen bij een s2000 wit tot licht bruin te zijn. Monteer alles weer terug in de omgekeerde volgorde.
Betekenis kleuren van bougies:
Wit – te arm brandstof mengsel en heet
Licht bruin – perfect
Donker bruik – te rijk brandstof mengsel
Droog Zwart – veel te rijk brandstof mengsel
Nat zwart – olie lekkage (bougie seal kleppendeksel gaar of zuigerveren gaar)