Als je een foutcode hebt op je dashboard, ook wel CEL genoemd, dan moet je deze uitlezen met een OBD2 reader.

Nadat je de foutcode hebt uitgelezen en het probleem opgelost, kun je proberen om de ECU te resetten zodat de CEL verdwijnt.

Mocht het probleem niet opgelost zijn, dan zal de CEL terugkomen.

 

Er zijn een paar manieren om de ECU te resetten.

1) Haal de + en – kabel van de accu los. Zorg dat de sleutel niet in het contact steekt! wacht een paar minuten en monteer ze weer. Je ecu is gereset. Laat de motor 5 minuten lopen, zonder accessoires aan te zetten, dus geen lampen aan, radio, airco enz. De ecu zal zich zelf nu opnieuw inlezen.

2) de + draad van je accu, gaat naar een klein zwart zekeringkastje onder je motorkap, hij zit naast de accu. Schroef de 100A zekering eruit en wacht enkele minuten. Monteer hem terug en start nu de motor zodat de ecu ingelezen kan worden.

Nadeel van deze 2 manieren is dat je je radio instellingen kwijt bent, en als je nog een originele radio hebt, dan is deze beveiligd en zul je de radio code moeten invoeren. Deze staat in je boekjes. Als je hem niet hebt kun je hem bij de dealer opvragen middels je chassisnummer.

Gelukkig is er ook een manier, waardoor je je radio instellingen niet kwijt raakt:

3) Onder je dashboard vindt je een zekeringkastje. demonteer de 7,5A zekering (rood omcirkeld op de foto) Op het klepje staat hij vernoemd als “back up”(rechts, 3e van boven). Wacht weer een paar minuten en monteer hem weer. Start daarna je motor om de ecu weer in te laten lezen.

Als het goed is is nu je CEL verwijderd.