De laatste tijd, merkte ik dat mijn toerental tijdens het intrappen van de koppeling terugzakte naar 1500-2000 toeren
en daar blijft hangen, totdat ik echt helemaal stil sta (0 km/u) dan pas zakt het toerental terug naar stationair 800-900 rpm.
Ook als je problemen hebt met een schommelend toerental, kan deze handleiding je helpen.
Je moet je IAC klep schoonmaken. Je vindt hem aan de zijkant van je inlaatspruitstuk. (rode pijl)
Hij is makkelijk te verwijderen. Maar eerst dien je de gaskabel te demonteren, zodat je er makkelijker bij komt.
Deze maak je los met een steeksleutel 12.
Draai de linker moer los, en laat hem langs de kabel naar de gasklep zakken. Je kunt nu de gaskabel uit zijn bracket schuiven. Door de gasklep met de hand open te draaien, kun je de kabel uit zijn wieltje trekken. Leg de gaskabel even opzij.
Nu kun je de IAC klep los maken. Er kan wat koelvloeistof uitkomen. Daarom heb ik een doek en spons eronder gelegd.
Verwijder de 2 bouten, met een kleine ratel en dop 10 (rode pijl) Verwijder de stekker (groene pijl) en verwijder de 2 slang klemmen (blauwe pijlen) Je kunt nu de 2 slangen eraf trekken.
Je hebt nu de IAC klep in je hand.
Het inlaatspruitstuk ziet er zo uit. Ik heb even 2 bouten in de slangen gestopt, zodat er niet nog meer koelvloeistof uit kan lopen, maar er loopt bijna niets uit.
Ik heb de IAC klep schoongemaakt door in de 3 kamers motorreiniger / ontvetter te spuiten (blauwe pijl) WAARSCHUWING ! Draag een veiligheidsbril tijdens het spuiten van ontvetter / reiniger in de kamers, door de druk op de spuitbus, kan het chemisch goedje terug schieten in je ogen!
Je zult de 2 schroeven moeten verwijderen (rode pijl) Hier heb je een special tool voor nodig (het is een 5 punt torq)
Ik heb deze op ebay gekocht. 5 point toirq.
Je kunt ook met een dremel een gleuf erin slijpen en met een platte schroevendraaier ze los draaien.
Ik heb dit niet gedaan. De bouten zaten trouwens ook erg vast!
Vervolgens heb ik met een wattenstaafje de binnenkant van de kamers schoongemaakt. Er loopt een asje in.
Vergeet ook het rubberen pakking niet in te vetten met vaseline (blauwe pijl)
Vervolgens heb ik het zwarte motortje eraf getrokken. Wees voorzichtig. De gaten zijn ruim, zodat je het motortje iets kunt draaien, zowel links om als rechtsom. Kijk van te voren hoe de begin stand was. Daarin monteer je hem ook weer terug. (rode pijl)
Als je het motortje eraf trekt zie je dit. Pas op voor de metalen spacers (blauwe pijl) ze vallen er snel af, dus vang ze op.
Wees voorzichtig met het stangetje en het magneetje wat erop zit. Kijk naar de stang van het palletje bovenop (groene pijl)
Bekijk het lager (rode pijl) als hij vies is, moet je hem schoonmaken. Smeer hem door er een druppel olie op te smeren.
Het stangetje beweegt slechts 80-90 graden in het lagertje, hierdoor krijg je er een slijtage patroon in, en daardoor kan het lager iets vast gaan zitten. Olie het lager en draai hem een aantal keren goed rond (voorzichtig) Probeer ook het stangetje er NIET uit te halen, je trekt het magneetje bovenop snel kapot. (rode pijl)
Als het stangetje niet soepel draait, voelt de ecu dit, waardoor je een schommelend toerental kunt krijgen of een toerental wat blijft hangen.
Als het lager weer soepel draait, monteer je alles weer terug. Hou rekening met het palletje op het magneetje, als je de motor/spoel er terug overheen schuift.
Spuit het stekkertje in met contact spray als je toch bezig bent. Monteer alles weer terug.